Nowe zasady dotyczące cookies W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.[zamknij]
Biuletyn Informacji Publicznej Gminy Dydnia
  
26-09-2021, Niedziela, 08:51


Jesteś tutaj ::
Strona główna Drukuj treść Poleć znajomemu Pomoc

Odpowiedzi n a zapytania do przetargu nieograniczonego pn.:

 Dotyczy przetargu nieograniczonego pn: „Dostawa samochodu ratowniczo –gaśniczego dl Ochotniczej Straży Pożarnej w Jabłonce”

  

Gmina Dydnia

RGGNiSO.271.7.2014

dn.23.07.2014r.

Wykonawcy /Wszyscy/

Dotyczy przetargu nieograniczonego pn: „Dostawa samochodu ratowniczo –gaśniczego dl Ochotniczej Straży Pożarnej w Jabłonce”

 

Na podstawie art. 38 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo Zamówień Publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 907, 984, 1047 i 1473 oraz z 2014 r. poz. 423).

W związku z otrzymaniem  zapytania dotyczącym przetargu pn: „Dostawa samochodu ratowniczo –gaśniczego dl Ochotniczej Straży Pożarnej w Jabłonce” od jednej z firm, która pobrała SIWZ przesyłam Państwu treść zapytań oraz odpowiedzi.

 

1.        Pytanie: Zgodnie z punktem 1.4 załącznika nr 2 do SIWZ Zamawiający wymaga dostarczenia świadectwa dopuszczenia razem z ofertą. Chcielibyśmy podkreślić, że świadectwo dopuszczenia CNBOP jest dokumentem niezbędnym przy wprowadzaniu pojazdu pożarniczego do podziału bojowego. Dostarczenie świadectwa razem z ofertą nic nie wnosi, a może jedynie ograniczyć możliwość złożenia oferty Wykonawcom, którzy nie posiadają wymaganego dokumentu na dzień składania ofert. Czy zatem Zamawiający, mając na uwadze zapewnienie zasad równego traktowania wykonawców, dopuści możliwość dostarczenia świadectwa CNBOP najpóźniej
w dniu odbioru techniczno-jakościowego?.

Odpowiedź: Zamawiający dopuszcza dostarczenie świadectwa CNBOP w dniu odbioru techniczno-jakościowego.

 

2.        Pytanie: Zamawiający wymaga dostarczenia samochodu fabrycznie nowego, wyprodukowanego w roku 2014 na podwoziu spełniającym wymogi odnośnie czystości spalin zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami normy EURO-6; (punkt 3.1 i 3.4 załącznika nr 1 do SIWZ). Wszystkie podwozia wyprodukowane po 1 stycznia 2014 r. obligatoryjnie muszą być wyposażone w silniki EURO VI, znacznie droższe i znacznie bardziej kłopotliwe, tym bardziej biorąc pod uwagę specyfikę użytkowania w jednostkach Straży Pożarnej. Nadto dostawy takich podwozi większość producentów realizować będzie nie wcześniej niż w miesiącu wrześniu. Czy mając powyższe na uwadze, Zamawiający dopuści dostawę pojazdu skompletowanego w 2014 roku na bazie fabrycznie nowego podwozia z roku 2013 spełniającego normę emisji spalin EURO V z możliwością rejestracji w 2014 roku, co niewątpliwie wpłynie na obniżenie ceny ofertowej, a argument ten powinien mieć znaczenie zważywszy na fakt, że Zamawiający określił najniższą cenę jako jedyne kryterium wyboru oferty. Pojazd z silnikiem Euro 5 są zdecydowanie tańsze w zakupie i późniejszej eksploatacji oraz co szczególnie ważne w pojazdach dla Straży Pożarnych, są zdecydowanie mniej niezawodne i kłopotliwe w codziennej obsłudze.

Odpowiedź: Zamawiający dopuszcza podwozie fabrycznie nowe z 2013 roku z silnikiem spełniającym normy emisji czystości spalin EURO V.

 

3.        Pytanie: Zamawiający wymaga układu hamulcowego z hamulcami bębnowymi na wszystkich osiach (punkt 3.2 załącznika nr 1 do SIWZ). Większość opracowań na ten temat jednoznacznie wskazuje, że zastosowanie hamulców tarczowych na obydwu osiach przekłada się bezpośrednio na skuteczność hamowania pojazdu w warunkach drogowych. Ma to bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo użytkownika pojazdu oraz innych użytkowników drogi zwłaszcza w trakcie szybkiego dojazdu wozu bojowego do akcji. Zastosowanie hamulców bębnowych na przedniej osi, poprzez wyższą wagę, ma wpływ na pogorszenie kierowalności pojazdem, a w związku z ich zamkniętą konstrukcją hamulce takie wykazują tendencje do przegrzewania się, co z kolei prowadzi do spadku ich skuteczności. Podstawową zaletą hamulców tarczowych jest nieosłonięta struktura. Taka konstrukcja sprawia, że nie pojawia się problem przegrzewania hamulców. Ponadto dzięki styczności z opływającymi tarczę powietrzem i wodą ulegają one nie tylko schłodzeniu ale i procesowi samooczyszczenia. Czy zatem Zamawiający, mając na uwadze zapewnienie zasad równego traktowania wykonawców i konkurencyjności, dopuści zaproponowanie pojazdów z hamulcami tarczowymi na obu osiach?

Odpowiedź: Zamawiający dopuszcza  pojazdy z hamulcami tarczowymi na obu osiach.

 

4.        Pytanie: Zamawiający w punkcie wymaga aby pojazd był wyposażony w system ABS z możliwością odłączania podczas jazdy w terenie (punkt 3.3 załącznika nr 1 do SIWZ). oferowany samochód jest pojazdem uterenowionym zaliczanym do grupy 2, który przeznaczony jest do poruszania się po drogach utwardzonych, gdzie system ABS jest wymagany odrębnymi, które mówią iż samochód musi być wyposażony
w system ABS i nie określają możliwości chociażby chwilowego jego wyłączenia
w warunkach drogowych. Rozumiem zatem, że wymóg ten Zamawiający odniósł jedynie do używania podczas jazdy w warunkach terenowych, gdzie system ABS
z założenia nie spełnia swojego zadania. Czy zatem dopuści zaoferowanie podwozia
z układem ABS  automatycznie odłączanym podczas jazdy w terenie z włączonymi blokadami?

Odpowiedź: Zamawiający dopuszcza podwozie z układem ABS  automatycznie odłączanym podczas jazdy w terenie z włączonymi blokadami.

 

5.        Pytanie: Zamawiający wymaga m.in. regulacji odległości i pochylenia siedziska fotela kierowcy  oraz pochylenia siedziska fotela pasażera (punkt 3.7 załącznika nr 1 do SIWZ) Czy zamawiający dopuści zaproponowanie podwozia bez wymienionego powyżej rozwiązania, jednakże zapewniające należyty komfort i dobranie optymalnej pozycji dla kierowcy?

Odpowiedź: Zamawiający dopuszcza podwozie o rozwiązaniu innym niż opisanym
w pkt.3.7 załącznika nr 1 do SIWZ – jednakże nie obniżającego komfort dla kierowcy.

 

6.        Zamawiający wymaga by pojazd był wyposażony w światła do jazdy dziennej uruchamiane po przekręceniu kluczyka (punkt 3.3 załącznika nr 1 do SIWZ). Czy Zamawiający dopuści samochód bez wymienionego rozwiązania, ze światłami włączanymi odpowiednim przełącznikiem?

Odpowiedź: Zamawiający dopuszcza pojazd ze światłami do jazdy dziennej włączanymi odpowiednim przełącznikiem.

 

7.        Zamawiający wymaga przetłoczenia zewnętrznego ściany tylnej kabiny w celu umiejscowienia uchwytów na aparaty powietrzne (punkt 3.6 Załącznika nr 1 do SIWZ). Czy Zamawiający dopuści zaproponowanie podwozia bez przetłoczenia tylnej ściany jednakże z  mocowaniami na aparaty nie powodującymi ograniczenie powierzchni siedziska i przestrzeni na nogi?

Odpowiedź: Zamawiający dopuszcza podwozie z mocowaniami na aparaty nie powodującymi ograniczenia powierzchni siedziska i przestrzeni na nogi.

 

8.        Pytanie: Zamawiający wymaga by na dachu kabiny zamontowana była wyprofilowana nadbudowa wykonana z materiałów kompozytowych z zamontowaną lampą zespoloną z napisem „STRAŻ” –z głośnikiem, umieszczoną w nakładce kompozytowej dachu kabiny i dwie wyprofilowane lampy niebieskie LED, wbudowane w nakładkę kompozytową oraz zamontowane dwie lampy dalekosiężne lub układ równoważny (punkt 3.10. załącznika nr 1 do SIWZ). Nie ma logicznego ani technicznego uzasadnienia dla tak postawionych wymagań, gdyż takie rozwiązanie w żaden sposób nie poprawia walorów użytkowych pojazdu pożarniczego, a ma na celu jedynie ograniczenie ilości wykonawców mogących złożyć ofertę w przedmiotowym postępowaniu. Czy w związku z powyższym Zamawiający uzna za układ równoważny zamontowanie belki zespolonej z napisem STRAŻ bezpośrednio na dachu kabiny, bez dodatkowych nakładek kompozytowych? Prosimy również Zamawiającego
o doprecyzowanie, w którym miejscu mają być zamontowane wymagane lampy dalekosiężne?

Odpowiedź: Zamawiający dopuszcza również zamontowanie na dachu  kabiny samochodu ratowniczo-gaśniczego belki  sygnalizacyjnej z napisem „STRAŻ” zabezpieczonej dodatkową osłoną jednakże nie zwiększającej wysokości pojazdu.

 

9.        Pytanie: Zamawiający wymaga by na ścianie tylnej pojazdu były wbudowane naroża nadwozia kompozytowego, wyprofilowane dwie lampy niebieskie lub układ równoważny (punkt 3.10 załącznika nr 1 do SIWZ) Czy Zamawiający uzna za układ równoważny dwie lampy niebieskie zamontowane w tylnych narożach lub na tylnej ścianie zabudowy jednak nie  wyprofilowane oraz nie wbudowane z zabudowę kompozytową pojazdu?

Odpowiedź: Zamawiający dopuszcza montaż dwóch lamp niebieskich na tylnej ścianie zabudowy o podanym rozwiązaniu.

 

10.     Pytanie: Zamawiający wymaga, by na ścianie tylnej pojazdu była fala świetlna LED wbudowana w nakładkę kompozytową. (punkt 3.10 Załącznika nr 1 do SIWZ). Czy Zamawiający uzna warunek za spełniony w przypadku zamontowania fali świetlnej LED na tylnej ścianie pojazdu jednak nie wbudowanej w nadwozie kompozytowe?

Odpowiedź:  Zamawiający dopuszcza montaż fali świetlnej LED na tylnej ścianie pojazdu jednakże  belka zespolona /fala świetlna LED/ ma być zabezpieczona przed uszkodzeniem mechanicznym.

 

11.     Pytanie: Zamawiający wymaga by zabudowa pojazdu  z materiałów odpornych na korozję (stal nierdzewna, aluminium) (punkt 4.1 załącznika nr 1 do SIWZ), jednocześnie wymagając, by poszycie, zewnętrzne podestów było wykonane ze specjalnych materiałów kompozytowych (punkt 4.2 załącznika nr 1 do SIWZ). Przytoczone zapisy wydają się być zupełnie pozbawione logiki i niemożliwe do praktycznego wytłumaczenia, a określenie materiałów z jakich ma być wykonana zabudowa jako stali nierdzewnej i aluminium jest pozbawione sensu w przypadku gdy znaczna jej część ma zostać wykonana z kompozytu. Czy w związku z powyższym Zamawiający dopuszcza poszycie podestów wykonane zgodnie z wymaganiami dotyczącymi zabudowy a zatem ze stali nierdzewnej i aluminium? Ponadto zapis mówiący o „specjalnych profilowanych” materiałach kompozytowych jest niemożliwy do właściwego zinterpretowania przez Wykonawców, dlatego zwracamy się
o sprecyzowanie zapisu i określenie co Zamawiający rozumie pod pojęciem „specjalnie profilowanych” materiałów kompozytowych”

Odpowiedź: Zamawiający dopuszcza poszycie podestów wykonane  ze stali nierdzewnej
i aluminium. W kwestii zapisu  :specjalnie profilowanych”  Zamawiający miał  na myśli aby konstrukcja umożliwiała ich obsługę w rękawicach.

 

12.     Pytanie: Zamawiający wymaga żeby oświetlenie pola pracy składało się z lamp bocznych do oświetlenia dalszego pola pracy (min. 3 szt. Na stronę) i zewnętrznych listew LED zamontowanych nad żaluzjami, do oświetlenia pola przy pojeździe (punkt 4.6 załącznika nr 1 do SIWZ). Według normy PN-EN 1846-2 p. 5.1.3.3. powinno być zapewnione oświetlenie pola pracy o natężeniu min. 5 lx w odległości 1m od pojazdu na poziomie podłoża. Ta sama norma nie wskazuje ilości oraz typu oświetlenia jakie powinno być zastosowane w celu spełnienia wymagań normy. Czy w związku
z powyższym Zamawiający dopuszcza zaoferowanie pojazdu, który nie posiada zewnętrznych listew LED zamontowanych nad żaluzjami, jest natomiast wyposażony w światła robocze zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami
a wynoszącymi min. 5 luksów w odległości 1 m od pojazdu?

Odpowiedź: Zamawiający dopuszcza samochód wyposażony w oświetlenie pola pracy wokół samochodu zapewniające oświetlenie w warunkach słabej widoczności min.
5 luksów w odległości 1 m od pojazdu bez listew zewnętrznych LED montowanych nad żaluzjami.

 

13.     Zamawiający wymaga autopompy dwuzakresowej o wydajności min. 3500 l/min przy ciśnieniu 8 bar oraz 400 l/min przy ciśnieniu 40 (punkt 4.20 załącznika nr 1 do SIWZ). Tak określony wymóg wydaje się zupełnie niemożliwy do logicznego wyjaśnienia
i, mniemamy, wynika wyłącznie z faktu utrudnienia dostępu do uzyskania zamówienia innym firmom. Wedle normy autopompy klasyfikuje się jako A16, A24 lub A32, co w najprostszym tłumaczeniu oznacza nominalną wydajność za poziomie odpowiednim 1600, 2400 lub 3200 l/min, tak więc określenie wymogu na poziomie 3500 l/min wydaje się niczym innym jak celową manipulacją w celu utrudnienia uczciwej konkurencji. Ponadto wymagana wydajność przewyższa nawet normę odpowiednią dla pojazdów klasy ciężkiej wynoszącą 3200 l/min., a zatem w przypadku pojazdów klasy średniej wymóg wydajności 3500 l/min. jest zupełnie bezzasadny. Kolejnym zapisem świadczącym o tym, że wymagana wydajność pompy na poziomie 3500 l/min. nie ma praktycznego zastosowania, a jest jedynie próbą ograniczenia  dostępu konkurencji jest wymagane przez Zamawiającego działko o wydajności 1600 l/min, która w odniesieniu do wydajności pompy jest ponad dwukrotnie mniejsza. Dlaczego Zamawiający nie wymaga zatem działka o większej wydajności dostosowanej do wydajności pompy? Czy Zamawiający mając powyższe na uwadze dopuści zaproponowanie autopompy o wydajności na stopniu niskiego ciśnienia wynoszącej min. 2550 l/min.? Zwracam uwagę na fakt, że zaproponowana wydajność
z naddatkiem spełnia wymagania Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych
i Administracji z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie wykazu wyrobów służących zapewnieniu zasad bezpieczeństwa publicznego lub ochronie zdrowia i życia oraz mienia, a także zasad wydawania dopuszczenia tych wyrobów do użytkowania (Dz.U. z 2007 r. Nr 143 poz. 1002 z późn. zmianami) i w zupełności wystarcza do zasilania wymaganej przez Zamawiającego 1 linii szybkiego natarcia i skutecznego prowadzenia akcji gaśniczej.

Odpowiedź: Zamawiający dopuszcza autopompę o wydajności min. 2400 l/min. przy  ciśnieniu 8 bar.

 

14.     Pytanie: Zamawiający wymaga by w przedziale pracy autopompy zamontowane było odpowiednio: załączenie/wyłączenie autopompy, włącznik/wyłącznik silnika pojazdu (punkt 4.24 załacznika nr 1 do SIWZ). Czy Zamawiający dopuszcza rozwiązanie,
w którym w przedziale autopompy zamontowany jest tylko wyłącznik silnika oraz autopompy bez włącznik autopompy i włącznika silnika pojazdu? Chcielibyśmy zwrócić uwagę, że włączanie i wyłączanie silnika pojazdu, ze względu na nagłe obciążenie mechanizmów pracujących, powinno odbywać się za pomocą stacyjki pojazdu, po uprzednim rozłączeniu elementów napędowych. O ile włączenie silnika pojazdu oraz autopompy w przedziale obsługi tłumaczyć można koniecznością sytuacji nagłej (np.: konieczność natychmiastowego zaprzestania podawania środków gaśniczych), o tyle ponowne uruchomienie z uwagi na obciążenie mechaniczne sprzęgniętych już ze sobą elementów nie powinno się odbywać z tyłu. Umieszczenie w tylnym przedziale włącznika startu silnika oraz włącznik autopompy powodować będzie, żę obsługujący będą, zgodnie z założeniem, że skoro jest, używać go znacznie częściej niż wymagałaby tego sytuacja nagła, co skutkować może uszkodzeniem układu napędowego autopompy. Dodatkowo zdublowanie tego rozwiązania do przedziału autopompy wymaga zamontowania skomplikowanego systemu sterowania co jest bardzo trudne ze względu na rozwiązania techniczne, a jednocześnie nie pozostanie bez wpływu na ostateczną cenę proponowanego samochodu.

Odpowiedź: Zamawiający dopuszcza  umieszczenia w przedziale autopompy wyłącznika do uruchamiania silnika samochodu, jednakże uruchomienie silnika powinno być możliwe tylko dla neutralnego położenia dźwigni zmiany biegów.

 

15.     Pytanie: Zamawiający wymaga aby maszt oświetleniowy wyposażony był w głowicę
z czterema lub dwoma reflektorami, wyposażonymi w lampy LED o łącznej mocy 140W i strumieniu świetlnym min. 12000 lumenów, zasilany z instalacji elektrycznej pojazdu napięciem 24V i posiadał między możliwość sterowania bezprzewodowego (punkt 4.31 załącznika nr 1 do SIWZ). Zgodnie z normą 1846-2 moc strumienia świetlnego masztu oświetleniowego w pojeździe klasy średniej powinna wynosić 30 000 lumenów. Czy Zamawiający wymaga zatem masztu oświetleniowego
z najaśnicą LED spełniającą normę 18-46-2 o mocy 30 000 lumenów?. Czy Zamawiający dopuści maszt oświetleniowy bez sterowania bezprzewodowego.

Odpowiedź: Zamawiający wymaga maszt z najaśnicą LED o łącznej wielkości strumienia świetlnego 30 000 lm. (protokół  z pomiaru strumienia świetlnego przekazać Zamawiającemu w dniu odbioru pojazdu.) -dopuszcza bez  sterowania bezprzewodowego.

 

Wójt Gminy Dydnia

Jerzy F. Adamski

 


Autor: Maciej Dżoń
Data: 2014-07-24 12:48:36
Udostępnił: Maciej Dżoń
Data: 2014-07-24 12:50:16

Rejestr zmian


Urząd Gminy Dydnia
Dydnia 224
36-204 Dydnia
tel. (0-13) 430 30 02
email: urzad@gminadydnia.pl
© ZETO-RZESZÓW Sp. z o.o., www.zetorzeszow.pl